woensdag 23 maart 2011

De tuin loopt uit.

En dan is het 21 maart en eindelijk Lente! En ja, we hebben de zon al gezien de afgelopen paar dagen. Heerlijk lekker in de luwte in je tuin werken, blad wegharken, paden vegen, paardenstronken uit het grasveld steken, de knoppen van de pioenrozen beschermen tegen voetballende kinderen. En dan: lekker op je terras de krant lezen. Met jas, maar dat mag de pret niet drukken.
Knoppen vd klimhortensia.
Deze klimhortensia heb ik dit jaar ook rigoreus gesnoeid. Hij staat aan de achterkant van mijn huis, links van de schuifdeuren en ongeveer de hele dag in de volle zon. Schermen van hortensiabloemen sieren mijn terras op en er komen heel veel insecten op af. Dat is dan iets minder als je 's avonds buiten wilt eten, maar ach, het is maar zo kort zomer in Nederland. Dan nemen we een paar vliegbeesten op ons bord wel voor lief.

Kunstwerk van Sophie.
 Sophie vond een paar zakken met bollen, en begon ze in 2 bakken te planten. Verschillende bollen van verschillende planten, en de crocusjes komen al mooi boven de grond uit. Er komen ook al een paar punten van tulpenbollen boven de aarde uit piepen en nog wat verrassingsgroen, waarvan ik op dit moment nog niet weet wat het gaat worden.
Mini narcis in bed van Geranium.
Vorig jaar hadden we een paar mini narcisjes in een paaspotje en die vonden we zo lief, dat we ze na de bloei in de tuin hadden geplant.

Pioenroos knoppen.
Ik heb hele stugge en zware kleigrond en eigenlijk is dat niet zo goed voor pioenen, maar toch heb ik ieder jaar weer een paar bossen met pioenen staan. En vazen vol op tafel, maar die koop ik dan netjes bij een kweker langs de kant van de weg. Want ik vind het zonde om de bloemen van mijn tuinpioen te koppen.

Tulpen, tulpen, tulpen.
Grote pollen met tulpen staan her en der in mijn tuin. Hier staan ze in de volle zon, en zijn ze al aardig gegroeid. In mijn voortuin staan ze in de schaduw en daar zijn ze nog een stuk kleiner.

Akebia knoppen.
De Akebia is een hele sterke groeier. Althans ik heb hem op 2 plaatsen in de tuin. Bovenstaande foto is naast de achterdeur op een warme zuidmuur. Ik moet op deze plaats gedurende de hele zomer forse stukken uit de plant snoeien, want hij groeit bijna sneller als het mos in mijn gras. Op de andere plaats in de tuin staat hij achter het speelhuisje van de kinderen en daar staat hij grotendeels in de schaduw. Daar heeft hij iets meer moeite met groeien, maar daar zitten wel ieder jaar vruchten aan de plant. Verder heeft hij prachtig frisgroen blad en prachtige paarse bloemetjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten