vrijdag 11 maart 2011

Webwinkelen.

Mijn man heeft een super idee. Of ik even een verhaal wil schrijven over de spullen die ze in de winkel hebben. Dat wil ik wel. Jullie hebben een tv wand, en een hele hoek vol witte apparaten. Vandaar de naam witgoed. Zijn voor de (net als mij) leken onder ons dus de wasmachines en de drogers. Daar zouden wij vrouwen eigenlijk wel verstand van moeten hebben. Maar wij vrouwen zeggen gewoon tegen manlief dat de wasmachine kapot is en manlief gaat eerst het internet op. Type vergelijkingen zoeken en surfen naar gebruiksaanbevelingen van andere consumenten. Of van incognito op het internet opererende medewerkers van de fabrikanten. En vooral: de prijs vergelijken. En dan gaat manlief met een briefje naar de Expert. En dan wil manlief precies dat apparaat dat weliswaar niet als beste uit de test kwam, maar wel 100 euro goedkoper is als de best geteste machine. Kan hij weer technische gadgets voor zichzelf kopen. Want het wasmachine budget brand in zijn zakken. Maar bij de Expert is het apparaat niet verkrijgbaar voor de prijs die op het internet stond. Ze zijn iets duurder. Hoe dat kan? Volgens Expert medewerkers komt dat door de 17 euro verwijderingsbijdrage. Verwijderingsbijdrage? Ik schaf er juist 1 aan. Ook inbegrepen in de prijs zijn de bezorgkosten en de aansluitkosten. Doen de jongens van Expert allemaal. En de meeste concurrenten niet. Of wel, maar dan moet er extra voor worden betaald. Kom je toch nog duurder uit als prijsbewuste kritische consument. Bij de Expert willen ze transparante prijzen aan de klanten laten zien. Dus de nieuwe wasmachine wordt geleverd en dan weten de vrouwen bij benadering wel hoe de nieuwe machine werkt. Even zoeken naar de juiste knoppen voor de juiste was en wassen maar. De aanschaf van strijkijzers is van hetzelfde laken een pak. Bij een vrouw gaat het maar om 1 ding. Dat ze niet te zwaar zijn. Want hoeveel stoom er ook uit komt, en hoe lang het snoer ook is, als je een paar uur staat te strijken om je enorme berg wasgoed weg te werken; 3 opgroeiende kinderen, 1 echtgenoot die houdt van klussen, lees continue smeer, vet en onbestendige vlekken op zijn kleding heeft, heb je strijkgoed. Heel veel strijkgoed. En dan maken type, kleur, model, energieverbruik helemaal niets meer uit. Er is maar 1 ding belangrijk en dat is het gewicht van het strijkijzer. Snappen de verkopers helemaal niets van en dus proberen ze je de meest vernieuwende energiezuinige modelletjes aan te smeren. Terwijl de dames vriendelijk knikkend alleen maar bezig zijn met een gewichtstest. Verkopen jullie ook weegschalen? Vraag ik aan manlief. Ja. Die verkopen ze ook. O. Nog nooit gezien eigenlijk. Ik zou hem bij de Blokker kopen waarschijnlijk. Manlief kreunt nog eens. Waar ben ik aan begonnen denkt hij en stapt op zijn fiets richting winkel. Mijn Expert.
Maar dan ga ik toch maar eens denken. Waar zou ik mijn spullen vandaan halen als ik niet met mijn Expert zou zijn getrouwd? Als tiener kwam ik bij mijn man in de winkel. Want mijn ouders kwamen daar ook altijd. Maar wat als ik met iemand anders zou zijn getrouwd? Dan zou ik waarschijnlijk ook eerst het internet afsurfen op zoek naar informatie en dan zou ik ook de prijzen kritisch naast elkaar leggen. Want 100 euro verschil is wel voor een hele week boodschappen. En dus loont het de moeite om eens kritisch te kijken.
En zo komt het dat ik op deze vroege morgen een prijsvergelijking ga houden. In de krant van vandaag staat een advertentie van mijn Expert. Knappe aanbiedingen. En ik pak het duurste artikel, want daar is dan meer prijsmarge bij mogelijk. Denk ik als leek. En dus Google ik een 102 cm Full HD LCD-TV. (Geen idee wat er bedoeld wordt overigens) Of eigenlijk, Google ik merk en typenummer: Toshiba 40BV700. En dan stromen de pagina’s binnen. Maar hoe ik ook zoek, er komt geen pagina van Expert bovendrijven. Ik heb tot de achtste pagina alles doorgespit. Ik ben zelfs over de internationale grens gegaan. Groot- BrittanniĆ« en Duitsland. Volop webshops en amateuristische webpagina’s, maar geen Expert. Waar ik wel achter ben met de krant binnen handbereik is dat de Expert prijs een hele mooie strakke prijs is, maar de internet klant koopt hem niet bij Expert, want de internet klant komt niet eens bij Expert op de pagina. Bedenkelijk. Want zou je juist vandaag ook niet de internet klanten willen bereiken? “Kijk eens wat voor strakke prijzen wij hebben als Expert.” Maar via het internet wordt deze actie niet gecommuniceerd. Misschien is er wel gekozen om deze televisies voor te houden aan de echte trouwe Expert klanten, maar de echte trouwe Expert klanten behoren bij een uitstervend ras. Meer en meer gaan we onze artikelen aanschaffen via het internet. En daar valt voor een gedegen organisatie als een Expert heel veel winst te behalen. Want consumenten willen wel de scherpste prijs, ze willen ook graag dat de spullen bezorgd- en aangesloten worden en dat er een winkel achter staat voor garantie. En dan nog het liefste een winkel met een goede naam en uitstraling. De Expert dus. Surfend over het internet heb ik vanmorgen 1 ding geleerd. Er is nog heel veel werk te doen voor de organisatie van manlief op het wereldwijde web. En vanavond vraag ik maar eens wat Full HD LCD nu eigenlijk betekent. Maar voor nu: Koffie. Uit mijn volautomatische Krups. Wat dat vinden wij huisvrouwen ook belangrijk. Smakelijke koffie. En wat voor type het is en wat het ding gekost heeft? Geen idee. Dat moet u aan de Expert vragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten