zaterdag 3 december 2011

Het alles- en nietszeggende verhaal over Vieze was en slappe was.


Wat hebben wij toch met was? We hebben op zijn minst 19 spreekwoorden en gezegdes die iets met was of met wassen te maken hebben. Ik benoem er een paar. Waarom? Omdat onze jongste zoon de afgelopen 6 dagen iedere avond een diaree aanval had. Bah, wat een vies verhaal. Kon dat mannetje niets aan doen, zijn ‘liefhebbende’ opa had hem slagroom gegeven en daar is kleine man allergisch voor. Daar is geen kruid tegen gewassen. Kan het mannetje niets aan doen zeg maar. Gisteravond lag alles in zijn bedje en dan heb je dus was. Ik zit goed in de Slappe was dacht ik, maar dat was weer iets anders volgens eega. Goed, na het vullen van de trommel, moest ik na het plassen handen wassen. Oftewel: ik moest goed op mijn hygiëne letten. Gedaan. En daarbij heb ik goed gelet of de ene hand de andere ook had gewassen. Finn weer in zijn bedje gelegd en verder met het uitzoeken van de stapels wasgoed. Ben kwam langs: Dat wast al het water van de zee niet af. Ik ben niet van plan om mijn mooie dekbedden in de zee te kieperen hoor, bracht ik stomverbaasd uit. Hij bedoelde echter dat de daad van mijn vader niet zo maar weer te herstellen was. Hmm, hoe ingewikkeld kun je iets zeggen? Je kunt ook zeggen dat rivieren die in korte tijd hoog wassen, troebel water hebben. Kijkende naar mijn wasgoed kon ik me daar wel iets bij bedenken.
Ondertussen bleef mijn vader natuurlijk zijn handen in onschuld wassen. Maar zoals u allen weet is het dit weekeinde Sinterklaas. En laten wij nu heel venijnig kunnen rijmen en dichten, dus het varkentje wat Opa heet zullen wij wel even wassen. 1 keer per jaar kun je ongestoord en zonder schroom je vuile was buiten hangen.  En terwijl opa zijn gedicht ten gehore brengt en roder en roder zal worden omdat wij hem de bol hebben gewassen, nemen wij nog een slok van onze koffie want oma zal wel zeggen dat wij onze mond moeten wassen. Kijk, zo sla je 2 vliegen in 1 klap, maar dat is dan weer een ander gezegde. En dan hebben we ook nog elkaar de voeten wassen. Dat gaat echt te ver om dit in dit verhaal te passen. Sommige zaken zijn privé en blijven privé. Zelfs met Sinterklaas. En zo hebben we weer een verhaaltje geschreven, een kind kon de was doen. En als afsluiting hebben we er nog 1. Tegen de dood is geen kruid gewassen. Een die voor zichzelf spreekt, en daarmee beëindigen we dit verhaal over vieze was, slappe was, want ik heb nu een stapel die gestreken dient te worden. En laat ik met rust deze toetsenborden.
(Slaat ook al nergens op, maar rijmt weer wel en zo hangen wij nu de vlag buiten om te verwelkomen onze aartsbisschop.)
Een hele mooie Sinterklaas allemaal!!

2 opmerkingen:

  1. Sterkte met al die was. Ik hoop dat de sinterklaasviering toch nog gezellig wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mag ik er even aan toevoegen dat Maandag Wasdag is, maar dat in onze moderne huishoudens dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zelfs zondag ook tot 'wasdag' gerekend mag worden.....zucht.....
    Veel plezier met de Sinterklaas vieren. Laat je nog weten het het WAS?

    BeantwoordenVerwijderen