vrijdag 23 december 2011

Kerstfeest.


Eindelijk is het zover. De dag van het grote Kerstfeest op school. Weken van voorbereidingen zijn er aan vooraf gegaan, en vandaag gaan we fine-tunen. De puntjes op de i. Of de Piek op de boom. We beginnen met het halen van de bestelde kadetjes. 800 kadetjes staan klaar in grote bakken. Kadetjes die na geteld te zijn in een transport kar worden geladen. Vervoert zo makkelijk naar de auto. Jaja. Bij de kassa kregen we een kerstkransje. Van schuim. U weet wel, een wit kransje van eiwit met rode kerstspikkeltjes erop. Supermarkt is boven, auto staat beneden in de parkeerkelder. Geen probleem, want moderne winkel heeft een roltrap. Een echte roltrap die boodschappen karretjes op de rem zet als je naar beneden rolt. Dan rol je dus uiteindelijk helemaal niet naar beneden, dan sjok je traag met het karretje op het ritme van de band naar je auto. Trap heeft een drempeltje. En ik geef de transport kar een  ferme duw de roltrap op. Transport kar is geen boodschappenkarretje en heeft dus helemaal geen blokkerende wielen. Kar gaat er met een noodtempo vandoor. 2 meter hoog, 1 meter breed en gevuld met 800 kadetjes. “PEET!! Hij heeft geen rem!!” Brul ik door de supermarkt. Mijn linkerschoen zet ik op afzetstand, zool blijft rokend achter in de groeven van de band. Rechterhand is verworden tot een knuist met witte knokkels en houdt 2 dingen vast: 1 de rollende kar; 2: mijn net gekregen kerstkransje. Prioriteiten stellen. Altijd prioriteiten stellen. Ik hoop dat de schuifdeuren beneden op tijd open schuiven. Zie me al met kadetjes door glazen pui duiken. Kadetjes zijn mijn airbag.

O.R. Collega Petra aarzelt boven. Gaat ze links of rechts naar beneden? Gaat ze links rennend voorbij tegen de richting om beneden kar op te vangen om zodoende geplet te worden tussen kar en glazen pui. Waarmee ze tevens het risico loopt dat er nog 68 kilo van mij bovenop knalt, of gaat ze netjes burgerlijk rechts lopen om ook als contra gewicht te dienen? Het wordt rechts. Beneden slaak ik een zucht van verlichting. Kerstkransje heeft het overleefd.
Op weg naar boven om kar weer terug te brengen zwaaien we even naar camera’s. We zijn benieuwd wanneer onze actie op You-tube staat. Op de trap ruikt het vaag naar verbrand rubber. Mijn zool. Het ruikt hier naar mijn zool!

Op school aangekomen denkt Petra nog even een grapje met me uit te moeten halen. Juist als ik oversteek met 2 bananendozen vol brood roept ze: “de rem! Hij heeft geen rem!!” Ik draai me om, zie in een visioen mijn auto een tuin inrijden, maar het ging over een doos broodjes die bijna op de weg lag. Grrr! Grijze haren krijg ik van die lolbroeken van de O.R.

Goed en dan is het de rest van de ochtend met banken schuiven, krukken en banken uit klassen halen; kleuterklas komt na het buitenspelen in een klas waar ze stoelendans kunnen doen. Er zijn niet genoeg zitplaatsen meer. Staan allemaal in de aula. Kleuterkindjes vinden het een grap. Héél erg 2012 om les te krijgen op de vloer. Krap om kwart voor 12 zijn we klaar. Het feest kan beginnen.

Een kwart aula ongeveer. Nooduitgangen goed vrij houden en laat die leerlingen maar komen.

En dan is het avond. Alle kinderen komen op hun Kerstbest op school. Met prachtige jurken; rokjes met zwierige tule onderrok; ingevlochten haren. Jongens met smoking met vlinderdas of stropdas. Allemaal gericht op gezellig samenzijn met Kerst. Wij waren op hakken. Bedankt daarvoor. Ik zal de Kerstdagen met blaren lopen. Een ieder die mij kent, weet dat ik nooit, NOOIT op hakken loop. De sfeer zit er goed in. School ziet er prachtig uit en er is rust. Rust op school. Ruim 400 leerlingen en 100 volwassenen zijn stil. Kijken ademloos naar het plaatsen van de piek op de grote boom, het aansteken van de lampjes, het woordje van de directeur en vervolgens naar een hele leuke variatie op het bekende verhaal over Jozef en Maria in die donkere Kerstnacht. En weer hadden we een echte baby. Een hele echte baby Jezus. Sven heet hij. Toen baby Jezus, (baby Sven dus)  zijn handjes ging bewegen, volgde een zacht geroezemoes. “Hij is echt! Hij is echt echt”! Leerlingen die vanavond geheel in stijl sterren genoemd worden, zingen op het podium en in de zaal. Maken muziek en lezen gedichten voor. De sterren van Kerst. Onze sterren van Kerst.

Afsluitend is er een diner in de klas. Kinderen en ouders hebben hun best gedaan met zelfgebakken broodjes; lekkere yoghurt; fruit; minipizza’s en knakworstjes. Kinderen zitten in sfeervolle klassen aan prachtig versierde tafels te eten. Eten gezamenlijk hun Kerstmaaltijd terwijl het schoolplein langzaam volloopt met ouders die hun kroost weer op komen halen. Ouders worden opgewacht door Kerstkoor en pannen glühwein. Ook buiten zit de sfeer zit er goed in. (Kan ook door die wijn komen.)

Om 20.00 is het klaar. Kinderen zijn opgehaald, ergste bende is opgeruimd en het is tijd om naar huis te gaan. Top dag hebben mijn kinderen en ik gehad. En als ik terugdenk aan de stralende koppies van de kinderen op school, dan heeft iedereen een prachtige afsluiting van het jaar gehad op school. Volgend jaar weer? Volgend jaar weer. Maar nu ga ik 2 weken in winterslaap.
Hmm, koude pannenkoek, apart. Ik denk: Apart!

Jul Tomte Finn. 


Hele mooie feestdagen en een gezond en inspirerend 2012. Laat je verrassen door de mensen om je heen!!

(En als u in de supermarkt iemand hoort roepen: “Hij heeft geen rem!” Dan weet u dat we weer een feestje vieren.)

5 opmerkingen:

  1. Ontzettend leuk geschreven Anna Marie. Ik zag het helemaal voor me.
    Ik wens jullie ook heel fijne dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. whoehahahahaa en weet je, ik vind dat dan schattig enzo al die kiddies aan zo'n maaltijd en heb respect voor ouders van de OR zoals jij(en ik) maar ik kan er NIKS aan doen...ik blijf jou zien met dat uberfeestelijke kroontje op...op weg naar...ik denk verjaardag???(foto FB)....daar zat ook GEEN rem op:P

    LIEFS<
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo herkenbaar, wij hadden dit gisteren...geweldige ervaring voor de jongste kleuters...maar moe dat we zijn...
    Ik hou morgen de winkelwagens in de gaten:))
    Alhoewel er waarschijnlijk geen karretje te vinden is..
    Lief dat de kids met me mee knutselen:)))
    Voor jou en voor allen die je lief zijn heel fijne en goede dagen.
    Geniet ervan.
    Dank je wel voor al je lieve reacties!!!

    Lieve groetjes,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi zeg, dat dat zo kan. Ik hoop dat je niet al te veel blaren hebt. En wens jou een paar fijne dagen toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Whoeaaa, hahaha, wat heb je dat héérlijk beschreven, ik zit hier achter mijn scherm te lachen om die kadetjes, remsporen van je schoen, je kransje... en natuurlijk je collega over je rem en jij een visioen van een auto die wegrolt.

    Wat heerlijk dat daarna alles lekker op tijd klaar is en de kinderen van de feestelijke avond genieten.

    Ik wens je een hele fijne, gezellige en vrolijke feestdagen en een mooi 2012.

    BeantwoordenVerwijderen