dinsdag 13 december 2011

Sankta Lucia.


Lucia was een Romeinse heilige.Ze weigerde offers te brengen aan de keizer. Na te zijn gemarteld stierf ze, maar ze bood haar verloofde eerst nog haar ogen aan. Deze ogen staan symbool voor het licht. Aangezien het in Zweden in de winter erg donker kan zijn, vinden de zweden een feestje met licht wel zo gezellig. 13 December wordt in heel Zweden dus ook het Sankta Lucia feest gehouden.
Sankta Lucia heeft een kroon van licht. En over deze kroon wil ik het nu hebben.

Net zoals wij in Nederland vroeger echte kaarsjes in de kerstboom hadden, zo hebben ze in Zweden echte kaarsjes in deze kroon. Op zich niet zo bijzonder, ware het niet, dat deze kroon gedragen wordt op het hoofd van kleine Zweedse meisjes.
Deze Zweedse meisjes kijken een heel jaar uit naar de dag van 13 december. Dan mogen ze namelijk in hele mooie witte jurkjes hun opwachting maken in een overvolle kerk, school, of ander buurtgebouw.
Dan schuifelen ze door de gangpaden naar een podium waar ze vervolgens Lucia liedjes zingen.

Overal in de gangpaden en langs de route van deze zingende meisjes staan bakken met water klaar om gebruikt te worden. Want: ieder jaar vliegt een Santa Lucia meisje in de fik. Nou ja, haar haren dan.

Nu nemen we Sophie. Onze Sophie. Sophie houdt van mooie jurkjes, mooie ingevlochten haren en mooie meisjes laarzen. Sophie weet altijd precies wat iedereen aan heeft gehad op een verjaardag. Sophie weet ook of dat wel stond (of niet) Sophie lijkt niet op haar moeder.
We trekken Sophie zo'n heel schattig wit prinsessenjurkje aan, vlechten haar haar in. (Oma doet dat dan), kopen mooie witte prinsessen schoentjes voor haar en als finishing touch krijgt ze een echte Zweedse Sankta Lucia kroon op haar hoofd!!!! Sophie zal stralen dat de kaarsjes niet eens aan hoeven en dan nog geeft ze licht!

Sophie schuifelt echter niet naar voren door het gangpad, Sophie heeft namelijk altijd haast.
Sophie zal dus precies dat ene Lucia meisje zijn die vlam vat. De Zweed die het dichtste bij haar staat zal dus een bak water pakken en die met 1 welgemikte worp op haar brandende blonde haartjes gooien. Zweed trots, heeft een heldendaad verricht. Pappa en Mamma van Sophie blij, Sophie geblust. Oma van Sophie blij, kleindochter kan nog staartjes in.
Iedereen blij. Iedereen? Nee.

Sophie, druipend van de bak water die ze net heeft moeten incasseren brult op geheel NIET Zweedse wijze door de kerk:
HAD IK TEGEN JOU GEZEGD DAT JIJ EEN BAK WATER OVER MIJ HEEN MOCHT GOOIEN? NOU, HAD IK DAT GEZEGD??

Ik heb mijn besluit genomen. Kerst vier ik gewoon lekker in Nederland. Ver weg van gevaarlijke kroontjes. Hebben de Zweden ook een traditioneel rustige kerst.
GOD JUL:merrychristmas:

6 opmerkingen:

  1. IK geniet wel van dat stukje traditie. Maar zo'n kroon op je hoofd - eng! Misschien een tussenweg, ophangen dat ding/kroontje. In de kamer.

    Nooit van heilige Lucia gehoord. Dat verhaal lijkt me interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of toch maar kaarsen op batterijtjes. Mooi verhaal.
    Kram

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verhaal. Maar ik kan me voorstellen dat je kerst gewoon in Nederland viert... wel zo veilig ; ) (Misschien dom dat ik het niet eerder heb aangegeven, maar ik vind het fijn dat je een ander lettertype gebruikt en wat meer ruimte tussen je alinea´s . Ik had heel veel moeite met het lezen van je stukjes de laatste tijd om die reden.).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal waar wat Trudy zegt over de tussenruimtes, het leest veel prettiger. En ja, dat zie ik ook wel voor me, Sophie met een kaarsenkroon!
    Groetjes,
    Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, ik vroeg me ook al af of dat altijd goed ging met kleine Zweedse ADHD-meisjes. Maar ik dacht dat het een beroepsdeformatie van mij was........

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O hahahaha, ik moet wel lachen om wat Sophie gezegd zou hebben, maar OOooo wat eng die èchte kaarsjes op de hoofdjes van die meisjes...

    Ik vind tradities mooi, maar ze moeten wel veilig zijn met ... eh .. nep kaarsjes je weet wel wassenkaarsjes met zo'n batterijtje erin. Net ècht...

    BeantwoordenVerwijderen