zaterdag 21 april 2012

Hardlooptraject.


Een aantal weken geleden gooide Lynda http://unpetitmorceaudemoi.blogspot.com/een aantal oproepen de ether in. Gezocht: hardloopmaatjes om mee te doen in een team voor de KIKA loop in Spaarnwoude. Leuk. Geweldig initiatief. Ik kijk op nog een paar internetpagina’s, neem de post door, ga een stuk zitten schrijven en zet de computer weer uit.

De volgende dag herhaalt dat ritueel zich. Als Lynda iets doet, doet ze het goed. Wederom worden we bestookt met oproepen voor de Kika Loop, om te sponsoren, om deel te nemen en we mogen getuige zijn van haar dappere pogingen om te trainen. Bij mij begint het te kriebelen. Zou ik? Maar in 2000 kreeg ik na een operatie te horen dat ik nooit meer zou kunnen hardlopen. Mijn knie was te zwaar beschadigd. En inderdaad heb ik regelmatig heel veel pijn als ik iets te enthousiast ben geweest. Kan ik de trap niet meer opkomen, kan ik mijn kinderen niet met de fiets naar school brengen, loop ik te hinken. Maar: wat is voor mij nu 5 kilometer hardlopen en dan een week pijn hebben in verhouding tot de kinderen die kanker hebben? Kinderen die strijden tegen een vernietigende ziekte, die chemo’s krijgen; bestraald worden; waarvan het haar uitvalt; die niet met hun klasgenoten onbezorgd hun jeugd kunnen bewandelen? Die in een steriel ziekenhuis liggen zonder pappa’s en mamma’s, broertjes en zusjes. 5 kilometer. Ik kan best 5 kilometer op mijn kiezen knarsen. Ik kan best 5 kilometer op mijn tandvlees lopen. In een opwelling meld ik me aan bij team Stella Maye. http://www.showhome.nl/

Ik schrijf me in voor de loop, bestel een T-shirt, want daar zal iedereen wel in moeten lopen, en wordt bestookt met berichten van Lynda. En even later mengt Stella zich in het gesprek. Er is iets met een T-shirt. Wat blijkt? Ze gaan in een teamtenue lopen. Een roze team tenue lopen. U leest het goed. Een ROZE tenue. Roze!!! Ik begin spijt te krijgen. Dochter is euforisch. Haar mamma gaat in het Roze. Eindelijk! Zie je haar denken. Het thuisfront komt niet meer bij van het lachen en echtgenoot roept meteen dat hij mee gaat om foto’s te maken. Ik zucht nog harder en dieper. Oei. Maar goed, 5 kilmeter in het roze zal ik dan ook wel overleven. Toch?

En de weken gaan voorbij. Mijn teamleden trainen en bespreken de vorderingen met ons. Ik lees mee en streep de dagen af tot mijn roze vuurdoop. Hardloopschoenen. Ik heb geen hardloopschoenen. Gaat lastig lopen worden. Vorige week liep ik een sportwinkel in; paste schoenen; maakte proefsprintjes; en koos voor een merk waar ik vroeger halve marathons mee liep. Oude liefde roest niet. Ik kocht zelfs roze veters. U leest het goed. Mijn schoenen zijn namelijk gewoon wit met zwart en groen. Geen roze schoenen. Ik leef namelijk op dusdanig grote voet dat ik geen damesschoenen pas. En roze heren hardloopschoenen? Nee, die had de verkoopster niet. Ze had wel roze veters. Vandaar. Met mijn heren maat 42.5 liep ik trots door mijn huis. (Mijn damesmaat hou ik voor u verborgen)


Inlopen. Nieuwe wedstrijdschoenen moet je altijd eerst inlopen. De schoen moet zich naar je voet vormen. Dat heb ik geweten. Een mega blaar is zich aan het ontwikkelen op mijn linkerhiel. Nu vind ik blaren nooit zo erg, maar deze zit wel op een vervelende plaats. Blarenpleisters gekocht. 2 pakken. Grootverpakking, want ik heb nog geen meter hardgelopen, en de eerste blaar heb ik al te pakken. Ach ja, wie in een roze shirt wil lopen zal dat met blaren moeten doen.

Ik zal u hier de komende tijd op de hoogte houden van de stappen richting 10 juni. 10 juni. En dat de wedstrijd in Spaarnwoude zal zijn hou ik wijselijk voor me. Want straks springt u allemaal als ware persmuskieten uit de bosjes om een foto te maken van een roze Ik. Verkoopt u de beelden voor aardige bedragen aan de roddelrubrieken als ware papparazi. Of eigenlijk vind ik dat misschien wel helemaal niet erg, als u de opbrengst dan maar naar ons team overmaakt. Wij zijn Team Stella Maye. En u kunt sponsoren. Graag zelfs. Niet voor mij, niet voor ons, maar voor alle kinderen die vechten voor hun toekomst. Die vechten tegen een gemene aanval van binnenuit. Strijden tegen KANKER. Kinderen voor kanker. Sponsor die kinderen! Klik op onderstaande link en laat uw hart spreken!! http://www.runforkika.nl/Spaarnwoude/FormSignUpSponsor.aspx?PageId=23&selected=T5

5 opmerkingen:

  1. IK ZEG WE VERKOPEN DE FOTO"S!!! wil er mss nog iemand een handtekening???????;)

    Zoooooooooooo tof van je dat mee gaat doen!!! YOU CAN DO IT!!!

    X(die heb je verdient)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé wat goed van je!! Mijn man loopt ook mee! Ik ben wel heel benieuwd naar de foto's.
    Zet hem op!!

    Groetjes,
    Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Succes met trainen. Hopelijk houdt je knie zich goed!!
    Mooi doel, Kika.
    Groetjes en heel fijn weekend,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed van je zeg, helemaal top, ik kan helemaal niet lopen, laat staan hardlopen...:) Maar ik bewonder je wel!!!
    Zet hem op.
    Leuk dat je de juf op school attent hebt gemaakt op mijn blog...ik ben benieuwd naar de knutsels!!!!


    Fijn weekend,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Succes met trainen. En ach roze is maar voor één dagje ;-)
    Groetjes, Annet

    BeantwoordenVerwijderen