donderdag 21 februari 2013

Inventarislijst.


We gaan een weekendje weg. Het loopt allemaal niet zo goed bij ons de afgelopen weken en dat heeft zijn weerslag op pappa; op de kinderen en op mij. We willen rust! En rust zullen we krijgen ook. Surfend over het internet stuit ik op een last minute aanbieding van een huisjesaanbieder. Voor 89 euro en nog eens 60 euro aan toeristenheffingen kunnen we 3 nachten weg. Morgen weg. We kunnen morgen weg en dan maandag weer terug. Ik kan ook langer boeken, maar de geweldige oom van de kinderen heeft gezorgd dat pappa gewoon de hele week moet werken. Zelf gaat hij met zijn dochters lekker skiën, maar hij laat iedereen naar de zaak komen. “Ben is er gewoon hoor!” Weg vakantie voor de kinderen.  Kan er allemaal nog wel bij. We zijn volledig aan het eind van ons Latijn. Of dus eigenlijk: we zitten er kneiterkapot doorheen.

Vrijdagmiddag stappen we in de auto. Twee uur verder zijn we bij ons huisje. En het is weliswaar oud, maar er staan voldoende bedden en het ziet er schoon uit. Hier gaan wij het wel redden. Konijntjes komen nieuwsgierig tot vlak voor de ramen en slaan ons gade. Vreemde mensen daar binnen want niet alleen hebben ze twee van onze soortgenoten in een doos staan, ze lopen met een lijstje door het huisje. De inventarislijst mensen! We hebben nog niet eerder in een huisje gezeten, maar wel al eens gehoord dat je moet betalen voor alles wat er mist in je huis. En het is een beetje oneerlijk vinden wij als wij moeten gaan betalen voor de vorken en messen die de voorgaande bewoners mee hebben genomen en aanbieden via MP. Wij lopen dus braaf het lijstje door.

8 messen. We hebben er 10. O. En nu? Geen idee. 8 theebekers. Ja!!! We hebben er 7. Schuimspatel. Schuimspatel? Wat is dat? 8 Ontbijtbordjes. Klopt. 8 borrelglaasjes. We vinden in een hoekje in de bovenkast 6 kleine glazen olijfborrelglaasjes op voet. Zullen ze dit bedoelen met borrelglaasjes? Dronken zul je wel niet worden dan. Maar het zijn er dus 6 en geen 8. Afdruiprek. Afdruiprek? Wat is in hemelsnaam nou weer een afdruiprek? Wij (lees ik) zijn van na de afwasmachine revolutie. Ik heb geen afdruiprek. Weet ook niet wat het is. Als ik hem zie herken ik het echter toch. Die hebben we in Zweden namelijk ook. Toch handig een weekendje weg. Leer je weer woorden die je sinds december kwijt was. Afdruiprek. Niet meer vergeten.

Tevreden lopen wij na een half uur naar de receptie om onze lijst in te leveren. Want stel je toch voor dat wij de rekening gepresenteerd krijgen van die olijfschaaltjes op voet, of van die ene theebeker. Meisjes achter de balie kijken ons niet begrijpend aan. Inventarislijst? Ja, inventarislijst en we missen dingen. Wilt u die dan nu hebben? Welnee, we hebben ze helemaal niet nodig, maar we geven het even door. Waarom dan als u ze niet nodig heeft? Omdat dat zo hoort toch? Iedereen loopt toch eerst even hun huisje door om naar ontbrekende dingen te speuren? (Als ze ontbrekend zijn kun je trouwens lang zoeken zonder te vinden, maar dat terzijde) Meisjes denken dat we ze voor de gek houden en rollen bijkans van hun kruk af. Maar als ze onze serieuze gezichten zien, gaan ze de manager bellen. Dat er een lijstje is met ontbrekende spullen in huisje 404 en wat ze daar nou mee moeten doen. Nee, de mensen hebben de ontbrekende spullen niet nodig. Nee, dat weet ik ook niet. Ze kijkt ons aan terwijl ze belt en ik voel me een klein beetje ongemakkelijk. Als ze het zo brengt is het inderdaad wel een beetje vreemd. Het meisje hangt op en zegt dat ze het lijstje in behandeling neemt. En dat ze ons bedankt. Als wij de receptie verlaten draait de camera met ons mee. Doet die manager vast die rolt natuurlijk ook van zijn lederen fauteuil terwijl hij eens goed kijkt naar die vreemde snuiters die een lijstje komen inleveren.

Maar als u nu komend weekeinde naar huisje 404 gaat en wel van een borreltje houdt, dan zou ik even zelf een glas meenemen. Dat in behandeling nemen zal vast betekend hebben dat het lijstje keurig bij het oud papier is beland.
Onze eigen konijnen mochten ook een weekeind weg. Niet naar buiten  overigens.

10 opmerkingen:

  1. Geniet van je weekendje weg. Maak je hoofd leeg, geniet van elkaar en de rust. En borreltjes kunnen ook heel goed in een mok, of bierglas. Dat heet dan kamperen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van zo'n lijst zou je juist in de stress schieten, terwijl je er toch kwam om te ontspannen. Ik hoop uiteraard dat dat laatste gelukt is!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk er even een paar dagen tussenuit, ik hoop dat het hierdoor weer iets beter met jullie gaat Anna Marie.
    Ja die inventarisatielijsten die stellen ook bar weinig voor, ik weet dit ook uit eigen ervaring (zucht).
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als dat geen goed begin is! Ben benieuwd naar de rest van je verhalen. Hoop dat jullie hebben genoten en tot rust zijn gekomen. Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja, jaren geleden werd daar nog naar gekeken, maar volgens mij de laatste tijd niet meer. Net als de reinheid in die huisjes.... Oh, als ik nog aan de laatste keer denk, brrr...
    Maar goed ik hoop dat jullie een beetje uitgerust zijn.

    Lieve groet Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een weekendje weg en dan inventariseren...hi,hi, maar wel heel goed hoor, doen wij ook altijd...en vervolgens wordt er niets mee gedaan totdat jij een paar glazen breekt...dan komt de rekening voor jouw glazen en de rest....want wie heeft dat gedaan????
    Maar ik hoop één ding, dat het weekend je goed heeft gedaan en dat je een beetje rust in je hoofd hebt gekregen...een mens krijgt soms teveel op zijn bordje...

    Sterkte en liefs!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach ja, die lijst kijken wij ook eigenlijk nooit na....maar zou wel beter zijn.
    Ik hoop dat jullie even tot rust zijn gekomen. Dat heb je zo af en toe gewoon even nodig.

    Liefs,
    Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn weekend gewenst. Geniet van elkaar en van de rust. Groetjes, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed dat jullie even een weekend zijn weggegaan. Jammer dat het weer zo moet. Ik hoop dat jullie een klein beetje hebben kunnen bijtanken (ondanks de inventarislijst). Kunnen jullie volgende keer niet aan jullie zelf denken en lekker op vakantie gaan... doen zij toch ook?!!!
    Het allerbeste en liefs van Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank je wel voor je lieve reactie Anne Marie: Wat een stom gedoe vind ik het inventarislijstje, wij waren dit jaar op Texel en ik moet zeggen de huisjes waren nog net zo slechs als 8 jr. geleden en betaalden in het hoogseizoen 800 euro voor 1 week: als ik een inventaris lijst had moeten maken hhaha. was het een bouwtechnische keuring geworden: conclusie inventaris: super slecht was het enige wat ik heb ingevuld :)

    Kram | Marion

    BeantwoordenVerwijderen