vrijdag 15 maart 2013

Advocaat.

Oma heeft cakejes gekocht voor de kinderen. Paascakejes. Zwarte paascakejes met een hele mooie gele ster aan de bovenzijde. De kinderen komen net als iedere middag uitgehongerd uit school. Eten twee tosti's en hebben nog steeds honger. Spotten de cakejes in de kast. Mam, mogen we die cakejes? Ja hoor. Die hebben jullie van oma gekregen. Sophie en Finn eten 1 cakeje en gaan dan spelen. Niels wil er nog wel 1 en nog een derde en zelfs nog een vierde. Mag allemaal, want de kinderen zijn ziek geweest en hebben alle drie een behoorlijke jas uitgedaan. Mogen wel wat extra gewicht kweken. Na dat vierde cakeje vraagt Niels wat dat gele nou eigenlijk is. Vanille mompel ik. Verdiept in een artikel. "Weet u dat zeker? Want ik ben allergisch voor slagroom." Het is geen slagroom, het is vanille Niels. In cake zit vaak vanille. "Echt? het smaakt namelijk niet als vanille." Ik besluit Niels gerust te stellen en zoek de verpakking op. Hebben de kinderen al netjes in de vuilnisbak gegooid. Doen ze anders nooit, maar nu mag mamma gaan graven tussen broodresten en koffieprut. Val ik bij deze direct door de mand: ik gooi mijn plastic afval gewoon bij de rest. Oei! Goede voorbeeld voor de toekomst geven Anna. Goede voorbeeld geven.

Paascakejes gevuld met advocaat. Ik trek wit weg, word bleek rond mijn neus en stamel: "Zie je Niels. Vanille. Cake met vanille."Snel gooi ik de verpakking weer in de grijze bak. Vrees de toorn van zoon. Advocaat!!!! Wat is eigenlijk advocaat? Dat is zeker slagroom!! In ieder geval is het zeker geen vanille. Ik heb al een beetje buikpijn. Kan niet naar school, want dan word ik ziek. U weet toch dat ik niet tegen slagroom kan! Dit alles blijft uit, want zoon krijgt verpakking niet te zien. ""Loop jij alvast maar naar de auto."Maan ik hem om voor me te gaan lopen. Zoon loopt nog recht. Wat voor speciale dag is het zondag? Op welke dag heb jij gym? Niels vindt die vragen maar vreemd, maar geeft alle antwoorden. Geeft de juiste antwoorden. In de auto laat ik zijn broer en zus liedjes zingen. Kijken of Niels al hoofdpijn krijgt. Hoeveel advocaat zullen ze in die cakejes stoppen? Maalt door mijn hoofd. Opvoedkundige blunder eerste klas. Heb je net alle instanties je huis uit gewerkt, geef je oudste zoon, die dus nog maar net 10 is, advocaat. Tussen de middag even een advocaat shot.

Op school aangekomen gaat Niels zelf de klas in. "Ik zie u vanmiddag wel!"Ik ga alleen de gangen in van de jongste twee. Mij zie je voorlopig even niet meer in de gang van oudste zoon. Thuis ga ik zitten wachten op het telefoontje van school. Dat Niels zich niet helemaal lekker voelt, dat hij ook niet meer vast op zijn benen staat. Telefoon blijft uit. Kwart over 3. Met Sophie en Finn loop ik nog even het lokaal van Finn in om de zaaibakjes af te dekken voor de nacht. Bij het verlaten van het lokaal word ik begroet door een altijd vrolijke juf van Niels. Hoe het gaat. Gewone normale sociale vraag. Hoe gaat het met je? Ik zak van angst bijna door mijn knieën  Verwacht een reprimande over gedrag van Niels in de klas. Dat hij lag te slapen, dat hij de hik had, dat hij wartaal uitsloeg. Niets van dat alles. Gewoon hoe het met me gaat. "Goed," stamel ik nog steeds helemaal van slag, Het gaat goed. Soort van dan, want ik zoek eigenlijk een vluchtroute. Nu! een vluchtroute. Gelukkig komt Niels aangelopen en het vreemde gesprek maakt een wending naar een ander onderwerp. Alle onderwerpen zijn op dit moment goed, als we maar niet beginnen over giechelende, door de gangen zwalkende Niels.

Juf heeft uiteraard helemaal niets van afwijkend gedrag bemerkt bij Niels, want die cakejes zijn natuurlijk niet met echte advocaat doordrenkt. Zal wel een aroma van advocaat doorzitten. Worden kinderen echt niet dronken van. Zitten ze echt niet kachel in de klas. Bedenk ik me als ik weer naar huis rij. Eén ding weten we nu zeker: die advocaat cakejes komen mijn huis niet meer in. Pas als de kinderen 20 zijn. Of 23, of 30. Advocaat. Is dat trouwens niet zo'n oude vrouwen drankje? 50 zijn ze dan. Over 40 jaar koop ik wel weer van die mooie zwarte cake met een nog mooiere gele ster aan de bovenzijde.

6 opmerkingen:

  1. Haha, sorry, maar ik moet toch wel lachen om je plastische beschrijving van een dronken Niels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig...geen allergie, geen slagroom...maar o wat zul je even geschrokken zijn, gelukkig is het maar een minimum aan advocaat...ze stoppen wel veel "rommel"in cakejes hoor en ik vraag me dan af of het nog wel voor kinderen is??
    Maar goed dat Niels er ongeschonden vanaf gekomen is.
    En drank...hij zal we aangeven wanneer hij eraan toe is:)

    Lieve groet!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begrijp dat je 'm flink kneep, maar het is wel een hilarisch verhaal :))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha, ha, er zit vast geen druppel alcohol in die cakejes....enne, in bejaardentehuizen wordt nog steeds advocaat met slagroom geserveerd voor de oudjes. (Maar dan zijn ze toch wel wat ouder dan 50 jaar mag ik hopen.)

    Fijn weekend.

    Groetjes,
    Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk verhaal. Kijk uit met paaseitjes, want die zijn soms ook gevuld met advocaat ;)
    Fijn weekend, kram

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hej!
    Wat een leuke stukjes schrijf je! Met name over je kids. Ik vraag me alleen iets af, ik hoop dat je erop wilt antwoorden. Waarom zeggen je kinderen u tegen je?
    Groeten Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen