zondag 11 mei 2014

Kuikenkwekerij

De kinderen hebben een nieuwe hobby. En als moderne moeder schijn je de kinderen tegenwoordig te moeten stimuleren. Hmmmm. Vanavond liepen twee van mijn exoten opeens met sokken in de rondte. Ieder met een paarse sok van Sophie. Ze dansten met de sok in hun handen, ze aten warm met de sok in hunhanden, gingen naar het toilet, wasten hun handen, vochten een robbertje met oudste broer met sok in hun handen, renden naar boven, speelden met de lego en al die tijd bleef die sok klemvast in hun hand.

Na een paar uur kwam Sophie naar me toe. Met die sok. ‘Ik kweek mijn eigen kuikentje.’ ‘Wat lief.’ Zei ik. ‘Wat voor kuiken?’ ‘Gewoon een kuiken uit een ei.’ De sok ging open en heel even zag ik een glimp van een bruine eierschaal. ‘Is dat een ei? Is dat een echt ei?’ ‘Ja.’’Hoe kom jij aan dat ei?’ ‘Uit de koelkast.’ ‘Uit de koelkast? Maar is dat ei dan wel gekookt?’ ‘Nee natuurlijk niet! Dan komt er toch geen kuiken meer uit?’ De verbazing over zoveel onnozelheid bij mamma was te lezen op het gezicht van dochter. ‘Mijn kuiken is kapot gevallen,’ kregen we tussendoor te horen van Finn. ‘Hoezo:  is kapot gevallen? Had jij ook een ei in die sok?’ Ýep! Maar nu is hij gevallen en er zat geen kuiken in.’ ‘Waar is hij gevallen?’ ‘Gewoon ergens boven.’ Nu zijn er een paar dingen waar ik niet zo heel goed tegen kan. Een daarvan is een kapot gevallen ei. Daar kan ik dus totaal niet tegen!

Ben snapte de hint en ging op zoek naar het ontplofte ei. Zonder sok, want die had zoon nog steeds vast. ‘Hoe verzinnen jullie dit nu weer?’ ‘Het ei bewoog in de koelkast. Het kuikentje wilde er gewoon heel graag uit, maar er zit geen kip op de eieren.’ Nu moet u zich dus even een gezinskoelkast visualiseren. Pakken melk, verantwoorde boter met extra vitamines, yoghurt, groentes, kaas, vleeswaren, mosterd, allerhande tubes met allerhande sauzen, die we helemaal niet eten, maar wel heel veel ruimte innemen en een tree eieren. 20 stuks. Maar geen kip!! Vinden mijn kinderen maar raar. Wat moet je nu  met eieren in je koelkast zonder kip?

Toch lief dat ze besloten om de eieren zelf uit te broeden.  Sociaal. En toch lief van pappa dat hij gewoon altijd zonder te mopperen de bende weer opruimt. Het ei van Sophie ligt weer veilig in de koelkast. Op een nest. In mijn koelkast liggen nu tussen de ijsbergsla en de komijnekaas; een sok, watten en veertjes om het ei warm te houden. In de koelkast! Morgen dus alles maar flink uitsoppen. Kan ik meteen al die tubes weer verwijderen. En wie weet. Wie weet hebben mijn kinderen wel gewoon gelijk en lopen er morgen een 10 tal kuikens in mijn koelkast.


Het zou me eigenlijk niet eens meer verbazen.

8 opmerkingen:

  1. Jouw kids blijven verrassen, het idee is zo aandoenlijk, gewoon liefde voor dat kuikentje dat daar zo alleen in de koelkast ligt:)
    Geniet van het moeder zijn...een mooie dag verder.

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldig verhaal. Dit heb ik echt met een grote glimlach op mijn gezicht zitten lezen. En ik zie het gezicht van je dochter al voor me; die domme mama snapt het helemaal niet... Haha, geweldig...
    Laat je het nog weten als er zomaar toch een aantal kuikens in de koelkast rondlopen...?
    Fijne avond en heer,ijke nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je zou er bijna kuikentjes voor gaan halen ... heb je gezellig wat kipjes in de tuin. Past helemaal bij jullie en die geweldige uitspattingen van de 3 :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het wel erg lief, hoor. Zelf kuikentjes uitbroeden in een sok.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, wat zijn kinderen toch puur en origineel!! De gedachte is toch heel gewoon mama.....een ei en een kip....en wat was er tenslotte het eerste!!
    Je weet dus maar nooit!
    Wat kunnen moeders toch onnozel zijn!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lief van ze! Vooral de combinatie van warm houden en koelkast vind ik lollig.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen